رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی

عنوان مقاله: 

«توسعه مدیریت آموزش بر محور رابطه‌ی رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران»

نویسندگان: دکتر محمدرضا بهرنگی- ایوب موحدزاده

چکیده: 

هدف از پژوهش شناسایی ویژگی‌های سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران، رفتار شهروندی سازمانی دبیران، بررسی رابطه‌ی بین آنها و توسعۀ قلمرو مدیریت آموزش بر اساس یافته‌های پذیرفتۀ آن است. داده های این پژوهش از طریق مطالعۀ کتابخانه‌ای (کتاب، مقالات و...) و میدانی با استفاده از دو پرسشنامه 1) محقق ساختۀ سبک رهبری تحولی که گویه‌های آن از پرسشنامه چند عاملی استاندارد بس و آولیو (1997) با 20 سؤال استخراج گردید و 2) پرسشنامه استاندارد شدة پادساکف و همکارانش (1990) با 24 سؤال، گردآوری شد. نمونة آماری این پژوهش250 نفر است که برای اعتبار تعمیم‌پذیری نتایج به جامعه 685 نفری دبیران دبیرستان‌های پسرانه دولتی شهر قزوین، با استفاده از جدول گرجسی و مورگان انتخاب گردید. در انتخاب نمونه‌ها از روش طبقه‌ای تصادفی و در تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS مشخص شد که بین رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی و ویژگیهای آن در دبیران دبیرستان‌ها رابطه‌ی قوی و معنی‌داری وجود دارد. ضریب همبستگی متغیر‌های ویژگی‌های آرمانی، رفتار‌های آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و ملاحظات فردی رهبری تحولی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران در سطح معنی داری 00/0 به ترتیب %81/0 ،%82/0، %79/0، %87/0 و %80. بود که نشان دهندۀ رابطۀ بسیار معنادار و مطمئن بین رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران و بنابراین اهمیت استفاده از مفاهیم آنها در توسعۀ خدمات مدیریت آموزشی می باشد.

ادامه نوشته

معرفی کتاب...

 راهنمای سنجش روایی و پایایی ابزار ها


نویسنده: مجید حیدری چروده
ناشر: جهاد دانشگاهی(دانشگاه مشهد)
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 156

کتاب حاضر که حاصل تجربه چند ساله نویسنده درعرصه پژوهش و آموزش روش تحقیق است ، با انگیزه بهبود بخشی به کیفیت پژوهش در جامعه علمی به نگارش درآمده و درصدد ارائه یک راهنمای حتی الامکان جامع برای سنجش روایی و پایایی ابزار در پژوهش های فرهنگی و اجتماعی است و به نظر می رسد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های مختلف علوم انسانی و نیز پژوهشگران عرصه های فرهنگ و اجتماع در تهیه ابزار تحقیق و تامین روایی و پایایی آن راهگشا باشد

فهرست

• مقدمات اندازه گیری

• روایی ابزار اندازه گیری

• پایایی ابزار اندازه گیری                           

مدیران آموزشی Educational Administrators

مديريت مشاركتي

بررسی مؤلفه های مدیریت مشارکتی

مشاركت (Participition) به عنوان نوزادِ خلفٍ يكي از ميراث هاي كهن يونان باستان، يعني «مردم سالاري»، پس از غيبي طولاني، مجدداً در عصر امروز، در انديشه هاي آدام اسميت با عنوان «نيرومند كردن و قدرت بخشيدن » نطفه اش شكل  گرفت و در هيأت «واگذاري قدرت به مردمان» در جامعه متولد شد و دارد روزهاي رو به رشد و پويايي خود را ، در جوامع مختلف دنيا، طي مي كند. اگرچه نظام سياسي كشورهاي باختري از دويست سال پيش، همواره رد پايي از مشاركت را در جامعه خود ديده اند اما هنوز سازكارهاي ضروري براي معني دار كردن مشاركت مردم، چنانكه بايد، پديد نيامده؛ يعني مردم هنوز هم در تعيين سرنوشت خويش، دخالتي آگاهانه نداشته و ندارند! و طبيعي است در جوامعي كه هنوز هم ساختار مديريتي آنها، بوي عصر پدرسالاري مي دهد و هنوز، بسياري از بايدهاي ابتدائي علم مديريت، از جمله‌ي ناشناخته هاست، اصل مديريت مشاركتي، هر لحظه هزار بار، با تيغ تيز جهالت، قرباني مي شود و پيداست در چنين شرايطي، ابتدا بايد در انتخاب مديران متخصص و با تجربه، توان و انرژي لازم را صرف نمود و بعد، به فرهنگ سازي در زمينه مشاركت در سازمانها پرداخت. اينكه بسياري، بدون اينكه حتي الفباي علم مديريت را نيز آموخته باشند، قباي مديريت را به تن مي كنند، طبيعي است كه سايز توانمندي هايشان بسيار كوچكتر از سايز قباي مديريت خواهد بود و در چنين شرايطي، گاه تنها مدير، به گرم كردن خود مشغول است و بسياري از ناكاميها و سرخوردگي هاي گذشته اش را دنبال مي كند و اگر كسي خواست از سرِ دلسوزي و تعهدي كه به فردا و فرداهاي وطن و ملت اش دارد به وضعِ موجودِ مديريتي ايشان، انتقادي كند، با دهاني پر از ادعا و دروني خالي از محتوا خواهد گفت: «مديريت هنر است». در حاليكه هنر، درست  بعد از دانستن و دانستن، به كار بستن و به كار بستن . . . آغاز مي شود، مثلاً اگر كسي بخواهد خوشنويس باشد تا ابتدا مباني تئوريكي خوشنويسي را نداند و بارها  و بارها به تمرين و تمرين، نپرداخته باشد به واقع هيچگاه نمي تواند از قلم اش اثري بيافريند كه سرشار از نظم و نوازش و نوآفريني و خلاقيت باشد. بنابراين با اين پيش  فرض كه در آينده اي نه چندان دور، و با تحقق شعار شيرين و سبزِ «شايسته سالاري» ما شاهد حضور مديراني متخصص و توانمند و كارآفرين، در همه سازمانها و، خصوصاً در آموزش و پرورش خواهيم بود به بحث مديريت مشاركتي مي پردازيم.

ادامه نوشته

مدیریت سینرژیک

مفهوم «سينرژي» (هم افزايي)

از جمله مفاهيم نو در علوم انساني (به خصوص مديريت و روانشناسي) محسوب مي شود. و از منظري (جامعه شناختي) ضرورت پرداختن به آن در ايران امروز و روزگار ما، بيش از پيش، مهم و حياتي مي نمايد. سينرژي (هم افزايي) را مي توان به اجمال، در قالب عبارات زير تعريف کرد؛ «نيروزايي منتج از تلاش گروهي و همکاري تعاملي و جمعي»، «تعامل و تعاون دو نفر يا تعداد بيشتري از افراد يا نيروها به گونه يي که اثر ترکيبي حاصله بزرگ تر از مقدار انرژي فردفرد آنها باشد»، «همکاري چند عامل به طوري که اثر کلي آنها از جمع اثرات آنها که به صورت مستقل حاصل مي شود، بيشتر باشد»، «کنش متقابل دو يا چند ماده بر يکديگر که حاصل آن از حاصل جمع اثرات يکايک آن مواد بيشتر است» و «اثر مضاعف ناشي از هم کوشي، هم نيروزايي، همياري، و فعاليت مشترک توام با تعامل دو يا چند نفر که در نهايت نتيجه يي بسيار باارزش تر از فعاليت هاي فردي و مستقل در پي دارد». برخي سينرژي را در اين فرمول ساده خلاصه مي کنند که «حاصل جمع دو به علاوه دو مساوي پنج يا بيشتر از آن است.»

ادامه نوشته

اصطلاحات معروف مدیریت آموزش

 سازمان آموزشي : سازماني است كه به ارائه خدمات آموزشي مي پردازد. سازمانهاي آموزشي به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:

الف -  سازمانهاي آموزشي صفي: اين سازمانها بطور مستقيم به ارائه خدمات آموزشي مي پردازند ،  مثل: واحد آموزش يك شركت صنعتي ، مراكز آموزش كاركنان شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی ، مراكز سوادآموزي ، مراکز آموزش و ترویج کشاورزی ،دبيرستانها ، آموزشگاه ها  ، موسسات آموزش عالي و سایر مراکز آموزشی .

ب- سازمانهاي آموزشي ستادي: اين سازمانها با پشتيباني از سازمانهاي آموزشي صفي ، امكان ارائه خدمات آموزشي را ميسر مي سازند و بر آنها نظارت دارند،  مثل: ادارات آموزش و پرورش ، وزارتخانه آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري، مراکز ستادی آموزش کارکنان ، ادارات سواد آموزی و آموزش بزرگسالان، سازمان مركزي دانشگاه .

ادامه نوشته

معلمان و دانستنی های ضروری پیرامون روش‌های تدریس


مدیریت آموزشی و تاریخچه آن

مدیریت آموزشی:

تعاریف مدیریت آموزشی

definition of education management

مدیریت آموزشی از بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه و حساسی برخوردار است

 مديریت از ارکان سازمان و جامعه است و نیاز به مدیریت و رهبری در همه زمینه های فعالیتهای اجتماعی محسوس و حیاتی است. مدیریت آموزشی از بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه و حساسی برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه در راس همه مسائل جامعه باشد، مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهم در توسعه جامعه دارد. امروزه مدیریت و رهبری سازمانها و نهادها تا حد زيادی به کارایی و اثر بخشی مدیریت بستگی دارد. بنابراین اگر مدیران آموزشی جامعه از مهارت و دانش کافی برخوردار باشند، بدون تردید نظام آموزشی اثربخشی خواهیم داشت. مدیر و رهبر آموزشی، علاوه بر دانایی و توانایی در زمینه های فنی و انسانی کار خود، باید بتواند وظایف آموزش و پرورش، رهبری و مدیریت آن را در یک زمینه کلی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ملاحظه کند.

ادامه نوشته

تئوری های رهبری و مدیریت آموزشی


سازمان‌های آموزشی از جمله سازمان‌هایی هستند که به‌لحاظ کارکردهای خاص خود زمینه‌ساز بزرگ‌ترین تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی در جهان می‌باشند. شناخت ‌ساز‌و‌کارهای این سازمان‌ها در دهه‌های اخیر که کسب و انتقال دانش در جوامع و کشورهای مختلف ارزشی دو چندان یافته و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است از ضروریات جوامع مدرن می‌باشد. علم مدیریت آموزشی سعی دارد تا با ارائه تئوری‌ها و بهره‌گیری از نتایج پژوهش‌های دانشمندان این علم در جهت شناخت و بهبود فرایندهای نظام آموزشی و افزایش کیفیت بروندادها و نتایج این نظام‌ها برآید.

از آنجا که علم مدیریت آموزشی . . .

نسبت به سایر علوم، علمی نسبتاً جدید می‌باشد، تا چندی قبل بیشترین صاحبنظران این رشته با به عاریت گرفتن تئوری‌های سایر رشته‌ها به‌ویژه مدیریت صنعتی و بازرگانی سعی در به‌کار‌گیری آنها در سازمان‌های آموزشی داشته‌اند. اما بعضی اندیشمندان مدیریت آموزشی معتقدند که سازمان‌های آموزشی ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند و نیاز به تولید نظریات خاص خود دارند و بدین‌ترتیب گروهی از اندیشمندان در صدد تولید چنین تئوری‌هایی در مدیریت آموزشی شدند که متناسب با ویژگی‌های سازمان‌های آموزشی باشد. یکی از این صاحبنظران تونی بوش می‌باشد که در مقالات و کتاب‌های متعددش سعی در ارائه تئوری‌ها و مدل‌های خاص مدیریت آموزشی می‌باشد.

کتاب حاضر یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌های این نویسنده درباره سازمان‌های آموزشی است که به ارائه تئوری‌ها و مدل‌های رهبری و مدیریت آموزشی، ویژگی‌های آنها، کاربرد آنها در سازمان‌های آموزشی و محدودیت‌های این تئوری‌ها و مدل‌ها پرداخته است. با توجه به نیاز جامعه علمی کشور به چنین منبع علمی ارزشمندی که می‌تواند مورد استفاده اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و بخصوص رشته‌های مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی قرار گیرد، ضرورت ترجمه این کتاب احساس می‌شد.

امید است که ترجمه این کتاب بتواند پاسخگوی نیازهای علاقه‌مندان به رشته‌های علوم تربیتی باشد و زمینه‌ساز شناخت بیشتر و بهبود امور و فرایندهای سازمان‌های آموزشی گردد.

فهرست مطالب

فصل اول؛ اهمیت رهبری و مدیریت آموزشی

فصل دوم؛ مدل‌های مدیریت و رهبری آموزشی 

فصل سوم؛ مدل‌های رسمی 

فصل چهارم؛ مدل‌های همکارانه 

فصل پنجم؛ مدل‌های سیاسی 

فصل ششم؛ مدل‌های ذهنی 

فصل هفتم؛ مدل‌های مبهم 

فصل هشتم؛ مدل‌های فرهنگی 

فصل نهم؛ نتیجه‌گیری


هیئت علمی دانشگاه خوارزمی